Post Description
Marc-Marie Huijbregts
De pers over Opdat ik niet vergeet (2006-2008):
NRC Handelsblad - "Marc-Marie begint vooroverliggend op de grond, als een priester die zich overgeeft aan God. In zijn geval, zegt hij, een overgave aan het theater en het publiek. (...) Zodat verbluffend snel de sfeer ontstaat van een feestje waar één man het middelpunt vormt van een kring gasten die aan zijn lippen hangen. (...) Inclusief twee songs die ogenschijnlijk idiote stijlbreuken zijn: een diepgelovige gospel en het poëtische The Rose dat ooit bekend was door Bette Midler. Maar hij zingt ze met zo veel hart, ziel en zaligheid dat ze als vanzelfsprekend onderdeel worden van dit hoogstpersoonlijke programma."
Trouw - "Een causeur van formaat die eigenlijk op zijn best is als hij, al vragend, improviseert met iemand uit de zaal. (...) Zijn wonderlijke kronkelige geest zorgt voor een aangenaam gekantelde kijk op de dingen, waardoor er veel en hard te lachen valt. (...) Waar Marc-Marie Huijbregts ook een meester in is: schijnbaar achteloos de onderwerpen met elkaar verbinden. In 'Opdat ik niet vergeet', zijn derde programma, is overgave de rode draad. De thema's scheren langs leven en dood."
AD (*****) - "In een racend tempo vol onverwachte wendingen en omschakelingen maakt hij van jeugdherinneringen, actuele persoonlijke anekdotes en geïmproviseerde babbeltjes met het publiek een even ingenieuze als hilarische voorstelling (...) Huijbregts is daarentegen de belichaming van het begrip theater. Door zijn unieke persoonlijkheid en zijn stralende charisma ontstaat een andere, bijna magische werkelijkheid op het podium."
Dagblad van het Noorden (*****) - "Ziedaar Marc-Marie H. Hij is terug. Grandioos en slopend in zijn breekbaarheid, confronterend in hilarische humor, stout en verrassend in de improvisatie en zijn reacties tijdens een vraag- en antwoord proces. (...) op een immens toneel zonder horizon - met het troosteloze aanzicht van een kale achterwand - verkleint hij zijn speelplek tot een huiskamer. (...) alsof hij afstand zoekt tot de gekunstelde effecten van show en glamour. En verdomd, hij ontmaskert zichzelf in een vorm van huiveringwekkende oprechtheid.(...) de show zit geraffineerd in elkaar, omdat hij een wonderlijk talent bezit om in contact te treden met het publiek. Dat doet Huijbregts onnavolgbaar knap via sierlijke, onzichtbare bochtconstructies in combinatie met een reeks anekdotes, observaties, familie- en jeugdverhalen."
Prijzen:
- Cameretten 1999 Jury-, publieks- en persoonlijkheidsprijs
- Pall Mall export-prijs 2000 (Heet tegenwoordig De Eerste Prijs)
- VSCD Cabaretprijs Poelifinario 2003 met M.M. Huijbregts. De prijs voor die theatermaker(s) met het meest indrukwekkende cabaretprogramma van het seizoen.
- Nominatie voor de Poelifinario 2007 met Opdat ik niet vergeet
De jury:
?Huijbregts durft indrukwekkend kwetsbaar te zijn, als cabaretier en als persoon. Zijn zaal is zijn huiskamer, waarin hij een prachtige band met zijn publiek opbouwt rond hun verhalen en de zijne. Hij slingert hen heen en weer tussen de schaterlach en de eerbiedige stilte.'
Weer een cabaret spot/post van mijn kant.
Na Sara Kroos is het nu de beurt aan Marc Marie, bekent van DWDD.
Het is een eer rip van uitzending gemist en omgezet naar MP3 formaat, dus lekker voor onderweg.
Veel luisterplezier maar weer!
Comments # 0